ERP w branży handlowej

Coraz więcej ERP dla firm handlowych.

Na polskim rynku systemów ERP z powodzeniem możemy znaleźć szereg rozwiązań mniej lub bardziej rozbudowanych funkcjonalnie, które swoje zastosowanie znalazły w sektorze handlowym. Gro z nich to systemy stricte ukierunkowane na obsługę tego sektora rynku inne zaś są rozwiązaniami „multibranżowymi” z ewentualną dedykowaną wersją systemu. Zatem przekrój rozwiązań jest całkiem spory, a przedsiębiorcy z powodzeniem mogą wybierać spośród zarówno polskich jak i zagranicznych rozwiązań ERP.


Wojciech Ziaja,
Dyrektor ds. Sprzedaży,
Synergy Poland Sp. z o.o.

Zauważalne jest, iż duzi gracze rynku ERP jak np. SAP, Microsoft czy nasz polski Comarch wyraźnie inwestują w rozwój oprogramowania dla tej branży chociażby poprzez wprowadzenie do oferty modułu POS (Point-of-Sale).

Jednocześnie trendy związane z IoT oraz automatyzacją procesów nie ominęły także branży handlowo-dystrybucyjnej. Z jednej strony mówimy o skróceniu realizacji procesów sprzedażowych poprzez samoobsługowe kasy, sklepy internetowe, platformy B2B/B2C.
 Z drugiej zaś o efektywniejszym marketingu. Tu naprzeciw wychodzą nam m.in. tzw. Beacony, które w Polsce także znalazły swoje zastosowanie wśród przedstawicieli sieci sklepów detalicznych czy punktów gastronomicznych. Te smart-urządzenia pozwalają m.in. na precyzyjne dotarcie do potencjalnego klienta z informacją o aktualnych promocjach czy zaproszeniem na darmowego powitalnego drinka.

 Czytaj więcej ⯈

Na jakie funkcjonalności stawiają dostawcy rozwiązań? W co inwestują?

Myślę, że odpowiedzią na to pytanie są główne wyzwania i trendy z jakimi się spotykamy w branży handlowej. Do tych niewątpliwie zalicza się wszechobecny e-commerce, coraz częściej spostrzegany jako bardzo zyskowny kanał sprzedaży oraz szeroko pojęta automatyzacja procesów. Jeśli chodzi o obsługę kanału sprzedaży internetowej zupełnym minimum staje się by dostawca systemu ERP zapewnił silną integrację ERP z sklepem internetowym a nawet farmą sklepów. Zagadnienie staje się o tyle skomplikowane, iż jeden produkt na różnych witrynach może być zupełnie inaczej promowany, występować w innych zestawach bądź samodzielnie, być objęty innymi promocjami i w końcu jego cena może być zupełnie inna.

Drugim znaczącym zagadnieniem w mojej opinii jest szeroko pojęty łańcuch dostaw, nad którym system powinien pomóc zapanować. Mam na myśli zarówno zatowarowanie jak i realizację wysyłki. Dziś, zamawiając towar, klient oczekuje natychmiastowej jego dostawy wraz z pełną informacją o statusie. Na ten przykład nie tak dawno kupiłem buty na jednym z większych serwisów internetowych. Zamówienie złożyłem w godzinach popołudniowych, a już następnego dnia w południe odebrałem paczkę od kuriera. W międzyczasie otrzymałem SMS-em informacje o statusach realizacji zlecenia. Nie ukrywam, że czas realizacji przekonał mnie do zakupu na odległość, siedząc w domu i nie tracąc czasu na odwiedzenie sklepu stacjonarnego.

Trzecim obszarem, o którym warto wspomnieć to zaawansowana analiza danych. Możliwości w tym zakresie rozwiązań ERP, ale i nie tylko, znacznie się rozwinęły na przełomie ostatnich lat. Szczególnie w przypadku mocno zróżnicowanego asortymentu analiza danych sprzedażowych wraz z prognozą popytu ma ogromne znaczenie. Mówimy o analizie na wielu poziomach, np. produkt – wariant (np. smak) – sprzedaż suma – sprzedaż na poszczególnych punktach oraz korelacja tych z danych z kalendarzem. Takie informacje pozwalają inteligentniej i przede wszystkim efektywniej zarządzać promocjami, zakupami czy zależnościami sprzedaży.

Copyright 2007 – 2018 © Prawa autorskie do strony internetowej oraz jej zawartości przysługują firmie
BPC GROUP POLAND bądź innym podmiotom uprawnionym – i chronione są przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
×

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Repellat impedit repellendus vero cupiditate suscipit, tempora quae praesentium qui omnis molestias fugiat totam architecto quo ad aliquam excepturi. Quia, id quo.

Trwa ładowanie.. Proszę czekać...

Trwa Ładowanie