Zarządzanie przedsiębiorstwem w czasie pandemii

Informatyzacja pomocą w kryzysie

Wyszukiwanie rozwiązań IT dla przedsiębiorstwa - dostawcy IT i doradztwo biznesowe

„Wartość cyfrowych kanałów, dostępności produktów i operacji jest teraz w pełni widoczna dla firm na całym świecie. Jest to wezwanie do przebudzenia dla organizacji, które zbyt mocno koncentrują się na codziennych potrzebach operacyjnych kosztem inwestowania w cyfrowy biznes i długoterminową odporność. Firmy, które mogą przenieść możliwości technologiczne i inwestycje na platformy cyfrowe, złagodzą skutki epidemii i utrzymają płynne działanie swoich firm teraz i przez długi czas.” to cytat z Sandy Shen, starszego dyrektora analityki Gartnera.

W dobie pandemii w oczy kłuje potrzeba przygotowania systemów informatycznych do bezpiecznego i niezawodnego radzenia sobie z ogromnym wzrostem liczby pracowników zdalnych oraz z cyfrową realizacją popytu na rynku.

W miarę przedłużającego się ataku koronawirusa na wszystkich kontynentach wzrastają także niepokoje ekonomiczne. Już dzisiaj pojawiają się firmy o zasięgu globalnym, które deklarują, że nie zrealizują celów finansowych na najbliższy kwartał z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw i spadku popytu.

Kluczowym zadaniem na dzisiaj jest utrzymanie ciągłości działania. W znacznym stopniu mogą w tym pomóc zadania realizowane przez IT - rozszerzając dostęp i możliwości w dwóch kategoriach:

- cyfrowych zasobów w miejscu pracy

- technologiach cyfrowych w celu zaspokojenia potrzeb Klientów

Niezwykle ważne jest uświadomienie sobie przez decydentów jak bardzo poprzez informatyzację mogą pomóc swoim firmom w przypadku tego i każdego kryzysu.

Ponieważ wirus nadal rozprzestrzenia się w coraz większej liczbie krajów, przywódcy firm i przedstawiciele rządu – w tym ostatnio gubernator stanu Waszyngton w Stanach Zjednoczonych - będą zachęcać ludzi do unikania niepotrzebnych podróży lub dużych spotkań. Firmy będą prosić więcej osób o pracę z domu, nawet gdy są zdrowe, aby zwiększyć „dystans społeczny”, co może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Dyrektorzy IT w firmach produkcyjnych mogą podjąć następujące kroki, aby upewnić się, że ludzie mają systemy, których potrzebują, aby utrzymać produktywność:

1. Identyfikacja zadań

Zidentyfikujmy typowy przepływ zadań osób, które są w stanie wykonywać swoje zadania zdalnie oraz zorientujmy się na temat systemów, do których te osoby potrzebują dostępu.
Są to zarówno wewnętrzne platformy komunikacyjne, takie jak poczta e-mail, jak i systemy CRM i ERP. Uwzględnijmy interakcje z klientami i partnerami biznesowymi w ramach analizy przypadków użycia i udokumentujmy potencjalne potrzeby użytkowników zewnętrznych.  

2. Identyfikacja potrzeb w zakresie bezpieczeństwa

Zidentyfikujmy potrzeby w zakresie bezpieczeństwa. Przejrzyjmy istniejącą infrastrukturę bezpieczeństwa i oceńmy, czego ludzie będą potrzebować do bezpiecznej pracy. Pod uwagę należy wziąć sprzęt, z którego będą korzystać zdalni pracownicy (urządzenia firmowe lub osobiste) oraz sieci, w których będą się znajdować (publiczne lub prywatne). Rozważmy bezpieczeństwo urządzeń końcowych oraz zarządzanie tożsamością i dostępem, aby umożliwić bezpieczne logowanie do systemów korporacyjnych.  

3. Wdrożenie nowych zasad pracy

Zaktualizujmy zasady, dostęp i szkolenie. W miarę jak firmy zwiększają liczbę osób pracujących zdalnie, będą musiały zaktualizować także swoje zasady dotyczące tego, kto może to robić, jak często i jak długo. Z kolei dział IT będzie musiał zaktualizować dostęp do systemu - czasami w celu rozszerzenia dostępu, a czasem ograniczenia. Wszyscy pracownicy muszą przejść szkolenie w zakresie zasad ochrony danych i właściwego ich wykorzystania, w tym w zakresie bezpiecznej wymiany dokumentów lub informacji drogą elektroniczną.  

4. Przygotowanie do pracy zdalnej

Zapewnijmy nowe możliwości. Organizacje mogą potrzebować szybkiego nabycia lub przerobienia swoich możliwości technologicznych. Wideokonferencje, narzędzia współpracy i udostępnianie dokumentów to tylko kilka przykładów technologii ułatwiających pracę zdalną. Może być również potrzebna dodatkowa przepustowość sieci, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę użytkowników i wielkość komunikacji. Dyrektorzy IT będą potrzebować procesu, aby szybko ocenić potrzeby firmy i uzyskać dostęp - najlepiej z elastycznymi, krótkoterminowymi umowami. 

Wiele z tych wyzwań może być zaspokojonych poprzez System ERP. Jako producenci systemu Monitor ERP, rozwijając go od 1982 roku w firmach produkcyjnych wierzymy, że dostęp do wszystkich obszarów funkcjonowania firmy w ramach jednego organizmu informatycznego umożliwia nam przedłużenie ciągłości działania w każdych warunkach. Mamy spełnione wszystkie powyższe potrzeby już teraz – zdalne nadawanie uprawnień i dostępów dla pracowników, integracje z pocztą email, pełna historia wszelkiej dokumentacji i kontaktów z klientami, możliwość korzystania z systemu na dowolnym urządzeniu, możliwość otrzymywania raportów bezpośrednio z maszyn - wreszcie wsparcie, które można otrzymać bez konieczności przyjazdu do firmy i wykonywania wielodniowych audytów.

Ponadto przedłużający się czas epidemii będzie generował kolejne potrzeby, które mogą zostać spełnione poprzez wyspecjalizowany system ERP:

Zwiększenie możliwości sprzedaży samoobsługowej i cyfrowej. Firmy zmierzą się za chwilę z falą pytań klientów, spadkiem zamówień oraz rezygnacji. Teraz jest czas działania aby przygotować firmę do obsługi najczęstszych pytań i zakupów, pozwalając przedstawicielom obsługi klienta do obsługi bardziej złożonych lub nietypowych problemów.

Włączenie zdalnie możliwości komunikacji z żywym człowiekiem. Nie wszystko da się sprzedać samoobsługowo – zadbajmy o możliwość komunikacji B2B z klientem. Aby nasi konsultanci byli w stanie pomóc w sprzedaży.

Wykorzystajmy możliwości dostosowania produktów lub mocy produkcyjnych do bieżącego zapotrzebowania. Japoński producent elektroniki Sharp przekonwertował jedną ze swoich fabryk do produkcji masek na twarz . Orlen produkuje płyn do dezynfekcji. Producenci Foxconn, BYD i GAC w Chinach również przesunęli część swojej obecnej zdolności produkcyjnej z tradycyjnych produktów - o niskim popycie z powodu wybuchu epidemii - na produkty o wysokim popycie, takie jak sprzęt ochronny. Rozwińmy elastyczność, aby umożliwić szybkie zmianę zasobów fizycznych i cyfrowych. 

Konfigurator produktów, integracja z maszynami, integracja ze środowiskiem CAD, Moduł B2B (do komunikacji zarówno z klientami jak i dostawcami), WebShop, prosta migracja danych – w wielu obszarach system Monitor ERP wychodzi naprzeciw dzisiejszym wymaganiom. Zamiast utrzymywać kilka systemów w momencie chaosu za miesiąc (tak - wiem co piszę) można sterować zdalnie firmą w ramach jednego organizmu.

Radosław Gubała

Key Account Manager

Monitor ERP Polska Sp. z o.o.

Na podstawie artykułu Coronavirus: CIO Areas of Focus During the COVID-19 Outbreak.

Copyright 2007 – 2020 © Prawa autorskie do strony internetowej oraz jej zawartości przysługują firmie
BPC GROUP POLAND bądź innym podmiotom uprawnionym – i chronione są przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
×

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Repellat impedit repellendus vero cupiditate suscipit, tempora quae praesentium qui omnis molestias fugiat totam architecto quo ad aliquam excepturi. Quia, id quo.

Trwa ładowanie.. Proszę czekać...

Trwa Ładowanie